Automatisch en gepersonaliseerde e-mail campagnes

PRDCT en E-mail systemen

_E-mail is één van de kanalen om in direct contact met je klant te zijn. Personalisatie van e-mail levert meer succes op in een campagne. Personalisatie van e-mail begint bij het identificeren van de doelgroep voor wie de boodschap relevant is: het samenstellen van de juiste audience. Personalisatie is ook iemand direct aanspreken en haar of hem van relevante informatie voorzien, op het juiste moment. Met PRDCT kan je beide doen, dat zien wij ook bij onze klanten. PRDCT werkt samen met vrijwel ieder e-mail systeem op de markt.

 

E-mail campagnes uitsturen met toestemming van de consument
Het managen van de permissies die klanten en leads achterlaten is een uitdaging. De opt-ins en opt-outs om klanten te mogen benaderen voor bepaalde communicatiedoelen kunnen veranderen op verschillende momenten: op de website, bij een aankoop, via een leadformulier of via de unsubscribe link in de email of aan de balie van een winkel. In PRDCT worden al deze opt-ins en opt-outs verzameld. De laatst afgegeven permissie wordt automatisch toegekend.

 

Deze permissies zijn voor alle kanalen beschikbaar, ook voor e-mail. Met PRDCT kun je elke dag automatisch een lijst publiceren naar jouw mailtool van iedereen die op dat moment een opt-in heeft, zodat deze lijst veilig gebruikt kan worden voor jouw mailcampagne.

 

Automatiseren of eenmalig
De PRDCT publication manager en de PRDCT audience builder maken het mogelijk om een eenmalige selectie te maken en deze eenmalig te exporteren naar het e-mail systeem, of om een geautomatiseerde publicatie te maken, die direct en automatisch naar het e-mail systeem wordt gepusht.

 

Nieuwsbrief
De meest voorkomende use case voor het kanaal e-mail is de terugkerende nieuwsbrief waarop mensen zich abonneren. Met PRDCT zijn de permissies op orde en is de verzendlijst actueel.

 

Gepersonaliseerde mailcampagnes
Met alle data-elementen die in het PRDCT Data Platform aanwezig zijn kunnen gepersonaliseerde campagnes opgezet worden. Je kan kenmerken van een klant gebruiken om specifieke audiences te maken en om de inhoud van een e-mail te personaliseren.

 

Dit kunnen simpele selecties zijn, zoals bijvoorbeeld alle klanten die een bepaald type product hebben aangeschaft. Het kunnen ook complexe selecties zijn op een combinatie van kenmerken en gedrag. Een voorbeeld hiervan is iedereen die in de afgelopen 6 maanden geen product heeft besteld en langer dan 20 seconden een productpagina heeft bekeken. Of iedereen tussen de 25 en 35 jaar die in de fysieke winkels 50 Euro heeft besteed en 2 keer de webshop heeft bezocht sindsdien.

 

Het is ook mogelijk om op basis van berekende waarden een specifieke audience te maken. Een voorbeeld daarvan is het versturen van een e-mail aan alle klanten die een berekende Customer Life Time Value hebben die boven een bepaalde grenswaarde ligt.

 

Verjaardagscampagne
Extra aandacht geven aan je klanten bij een jubileum, zoals een verjaardag, wordt door veel van onze klanten gedaan. Vaak is dit opgezet als een geautomatiseerde campagne via jouw mailsysteem, maar kan ook via andere kanalen gaan zoals print of het versturen van een attentie.

 

Als je weet wanneer iemand jarig is, dan kun je eenvoudig audiences maken met iedereen die vandaag jarig is of iedereen die over een week jarig is. PRDCT onderhoudt de gegevens in de maillijst automatisch en zodra bekend is wanneer de verjaardag is, wordt dit automatisch gedeeld met de mailinglijst.

 

Pre en Post campagnes
Pre en Post campagnes zijn e-mails die onderdeel zijn van een de aankoop van een dienst of een product. Voorbeelden zijn een reservering van een hotel of vakantieverblijf, het afsluiten van een abonnement, het bezoek aan een wellness park of een afspraak voor een service beurt van een auto. Voordat de klant gebruik maakt van de dienst stuur je een ‘pre’ e-mail en na afloop van de aankoop, afspraak of vakantie kan je de interactie weer aangaan in een ‘post’ e-mail om bijvoorbeeld te vragen of alles volgens verwachting verlopen is.

 

Als je nog een stap verder gaat kan je in de pre en post campagnes ook extra servicecomponenten aanbieden, naar aanleiding van het persoonlijke gedrag. Je kan bijvoorbeeld ontbijtservice, valet parkeren of vroegboekkorting bieden.

Pre en Post campagnes verlopen geautomatiseerd. PRDCT bewaakt dat mails niet twee keer kunnen worden verstuurd. Voor service mails wordt de periode tussen afname van de dienst in PRDCT bijgehouden en direct gebruikt in de selecties die je maakt voor nieuwe campagnes.

 

Up-sell en cross-sell campagne
Met up-sell en cross-sell campagnes probeer je klanten te interesseren voor extra producten of diensten die de klantwaarde verhogen. Soms is dit een commerciële mailing waar expliciet toestemming voor moet zijn gegeven. Het kan ook onderdeel zijn van een service campagne, waar impliciete toestemming voor is gegeven. Deze mailings worden effectief als je weet welke diensten een klant al afneemt en welke producten of diensten interessant zijn voor cross- of upsell voor die specifieke klant: ‘Ken je klant’.

 

Up-sell en cross-sell kan relatief eenvoudig door vooraf product- of dienstcombinaties op te stellen. Een stap verder is het gebruik van voorspelmodellen die aangeven wat het beste moment is om een product voor te stellen aan een specifieke klant. In het PRDCT platform kan deze informatie voorberekend worden en uitgewisseld met jouw mailsysteem, zodat de uitvoering van de klantinteractiestrategie voor up-sell en cross-sell optimaal is.

 

Win-back campagne
Met een win-back campagnes probeer je een klant die al enige tijd geen product of dienst heeft afgenomen terug te winnen. PRDCT houdt bij wanneer een klant geen klant meer is en of je de klant mag benaderen. Op basis van de data kan je bepalen wat het optimale moment is voor een win back actie. Bijvoorbeeld door te bepalen wat de gemiddelde tijd is tussen bepaalde productaankopen en die kennis gebruiken om op het juiste moment de klant te benaderen. Dit proces kan volledig geautomatiseerd worden.

 

‘Refer a Friend’ of ‘member get member’ campagne
Door bestaande klanten te belonen voor het aanbrengen van potentieel nieuwe klanten, vergroot je de klantbasis. Acties die je via een website of een webshop opzet om klanten aan te brengen kennen vaak een beloning voor zowel de aanbrenger als degene die aangebracht wordt. PRDCT koppelt met loyaliteitssystemen, waardoor je klanten die een klant aanbrengen en de aangebrachte klanten via vouchers, kortingscodes of spaarpunten kan belonen.

We komen graag met je in contact!
Stuur een mail of bel 020 337 5601